Dzięki uchwalonym zmianom obywatel Polski będzie miał możliwość zgłoszenia zameldowanie w formie elektronicznej (lub jak dotychczas w formie pisemnej w organie gminy właściwym ze względu na miejsce zamieszkania).
Wniosek elektroniczny od 01 stycznia 2018 r. będzie możliwy do złożenia za pośrednictwem platformy ePUAP, do którego należy dołączyć dokument elektroniczny potwierdzający tytuł prawny do lokalu, a w razie niemożności jego uzyskania - odwzorowanie cyfrowe tego dokumentu, albo w sytuacji, gdy obywatel nieposiadający tytułu prawnego do lokalu dołącza do formularza dokument elektroniczny zawierający oświadczenie właściciela lub innego podmiotu dysponującego tytułem prawnym do lokalu potwierdzające pobyt w lokalu oraz dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu tego właściciela lub podmiotu. W razie niemożności ich uzyskania ww. dokumentów wystarczające jest ich odwzorowanie cyfrowe (np. skan).
Dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu
Dokumentem potwierdzającym tytuł prawny do lokalu może być:
- umowa cywilnoprawna,
- odpis z księgi wieczystej
- wyciąg z działów I i II księgi wieczystej,
- decyzja administracyjna,
- orzeczenie sądu.
Katalog dokumentów potwierdzających tytuł prawny do lokalu jest otwarty. Czynność zameldowania jest wolna od opłat (podobnie jak nie pobiera się opłaty za wydanie zaświadczenia o zameldowaniu na pobyt stały).
Obowiązek meldunkowy należy wykonać najpóźniej w terminie 30 dniu licząc od dnia przybycia do nowego miejsca pobytu stałego. W przypadku jego niedopełnienia obywatelom polskim nie grożą jednak żadne konsekwencje. Ewentualne sankcje w postaci grzywny mogą dotknąć tylko niektórych cudzoziemców.